Nordra Sundet friluftsområde – Rundtur fra Maurholen

Nordra Sundet Friluftsområde - Fra Maurholen

Nordra Sundet friluftsområde i Eigersund er etter min mening noe av det beste distriktet har å by på! Her får en i pose og sekk med en variasjon av skog, fjell og hav – alt i et behagelig og lettgått terreng. Turen byr på vid utsikt, et rikt fugle- og dyreliv, og en rekke flotte tilrettelagte brygger og rasteplasser. Må oppleves!

NYHETSBREV

Hold deg oppdatert og meld deg på vårt nyhetsbrev.

Vi kommuniserer gode turtips, fellesturer, gode tilbud og annet nyttig informasjon.

Fyll ut påmeldingsskjema og bli med du også! Husk og bekreft epostadressen din (se egen tilsendt epost)!

* Ved påmelding samtykker du til å motta nyhetsbrev fra oss.

* indicates required

fjellsko
Fottøy

Vanskelighetsgrad – Middels

Basert på turens lengde og stigning er turen om Nordra Sundet fra Maurholen gradert til middels. Det er ingen kraftige stigninger, det som er av stigning er jevnt fordelt utover turen. Turen går for det meste på god og tydelig sti i et variert terreng, men enkelte parti er kan være ganske våte, spesiellt etter nedbørsrike perioder. Turen er godt tilrettelagt med broer, kloppinger, trapper og tau der det kan være til hjelp. Det er ingen grinder eller gjerdeklyvere på turen.

Turstart & parkering

Nordra Sundet Friluftsområde - Parkering på Maurholen

Parkering på opparbeidet parkeringsplass ved Maurholen, Hellvik.

Fra Bryne, følg Fv44 mot Egersund like til du kommer til Hellvik. Kjør forbi stasjonsveien over jernbanebroa og videre forbi Hellvigsvatnet før du kjører av Fv44 og inn på Maurholsveien. Følg Maurholsveien i 2,5 km til du kommer til en avkjørsel til venstre som er skiltet med «P – Den gamle Jærbanen».

Alternativ parkering:
Om det er ønskelig kan en med fordel parkere ved Hellvik Stasjon, da følges grusveien sørøst mot Egersund før en tar av fra grusveien mot Holan like før Holmavatnet. Kjørebeskrivelse til Hellvik Stasjon finner du her.

Takk til våre samarbeidspartnere

Dovre Sertifisering AS
Gå til nettside

JTR GRUPPEN

Turbeskrivelse

I Nordra Sundet friluftsområde er mulighetene mange med stier som går på kryss og tvers. Det er godt tilrettelagt med merking og skilting, og med hjelp av kart eller gps kan du tilpasse turen som den passer deg. Merk at det er både blå og røde merker, vår opplevelse er at de blå merkene er gjeldene og at de røde kanskje er gamle? De viser uansett samme vei ut i fra det vi har sett. Det er mange muligheter for å både korte inn og forlenge turen. Vi har valgt beskrive vår tur etappevis.

1. Fra parkeringsplassen ved Maurholen følges grusveien i vestlig retning, altså til høyre. Det er skiltet mot Gyarhavn, Hellvik og Skadbergvågen. Grusveien følges forbi Holmavatnet hvor vi går av fra grusveien og inn i terrenget.
  2. Like etter Holmavatnet følges skilting på venstre side av grusveien og inn i terrenget mot Holan. Vær oppmerksom på at det langs Kvidingsvatnet er et litt luftig parti hvor en bør passe litt på om en har med barn.
  3. I enden av Kvidingvatnet følges skilting mot Æsan.
  4. Ved neste stiskille fortsetter vi ikke mot Æsan, men følger skilting mot Hellvik og Marbotnen.
  5.  Nå er vi kommet «opp i høyden» og i mer åpen terreng, skilting følges videre mot Gyarhavn og Æsan.
  6. Vi går i sørlig retning til vi kommer til et nytt stiskille. Her tok vi først en liten avstikker til toppen Ørnakulå (anbefales!), før vi følget merking ned på sørsiden av Ørnakulå for å få litt bedre sikt ned til Gyarhavn (her er stupbratt ned fjellsiden, vær obs om en har med barn!). Herfra valgte vi å gå tilbake igjen til stiskillet nedenfor toppen, og følge skilting videre mot Æsan. Om en heller ønsker å gå ned til Gyarhavn og videre til Æsan derfra, så er det ingen problem! Følg bare merking og skilting.
  7. Fra Æsan går vi østover mot Navarsanden og Skadbergvågen.
  8. Fra Skadbergvågen går vi nord/nordvest til vi er tilbake på grusveien igjen. Her tar vi til høyre og går østover tilbake til parkeringsplassen.

Om du ønsker en enda lengre rundtur i dette fantastiske området anbefaler vi også rundturen fra Hellvik Stasjon.

Nordra Sundet - Utsikt mot Trosaviga og Storevarden

Turen er gått våren 2021, dato 7. mars.
Endringer i terreng, merking og skilting samt parkering kan være ulik fra da vi gikk turen. Hjelp oss å holde tursiden best mulig oppdatert og rapporter gjerne inn eventuelle endringer til oss.

Kart & GPS spor

Turreferat

Nordra Sundet Friluftsområde - Holmavatnet

Nordra Sundet Friluftsområde har lenge vært en favoritt, og gleden var stor når min mor og meg utforsket «nye» stier i dette området i fjor. Dette måtte bare spores og lages nytt turforslag av. Om en starter fra Maurholen eller Hellvik stasjon er vel nesten hipp som happ med tanke på lengden, men for å variere mest mulig fra vår allerede eksisterende turforslag i området valgte vi å gå fra Maurholen (da gjør vi også unna den lengste grusetappen først). På denne nydelige vårdagen var vi langt i fra alene på parkeringsplassen, og oppvarmingen gikk unna på grusveien til vi hadde passert Holmavatet.

Nordra Sundet Friluftsområde - Krotjørna

Så bærer det ut i terrenget, og noe av det fine med denne turen er at det er et utrolig behagelig terreng å ferdes i. Det er kald vind fra nord i dag, men inni skogen er det lunt og godt. Langs Kvidingsvatnet passeres et litt luftig parti, og videre ned til vannet er det litt bratt, så her kan en med fordel ta det litt forsiktig. Ved Krotjørna kommer vi allerede til det tredje «fotovennlige» vannet på dagens tur, og flere skal det bli! Krotjørna er et badevann som er tilrettelagt med brygge, men denne ligger på motsatt side av vannet.

Nordra Sundet Friluftsområde - Gyarhavn

Vi har nå kommet ut av skogen og inn i et mer åpent terreng. Vi nærmer oss Ørnakulå og Gyarhavn, men først skal vi passere et idyllisk tjern, og et utsiktspunkt med idyllisk sikt til Trosaviga og Storevarden. Der har vi vært flere ganger før når vi har gått rundturen fra Hellvik stasjon. I dag går turen opp til Ørnakulå, selv om det er bratt opp til toppen er det ikke mange meterne opp, og det anbefales å ta denne avstikkeren! Ikke la deg lure av at toppen kun er 63 moh., utsikten er upåklagelig (bildet i turbeskrivelsen over kartet er fra Ørnakulå)! Vi går på nedsiden av toppen for å få bedre sikt mot Gyarhavn, her nyter vi nista sammen med utsikten før vi går videre.

Nordra Sundet Friluftsområde - Æsan

I Gyarhavn har vi også vært mange ganger før, så i dag velger vi å kun se ned på denne flotte plassen, men om du ikke har vært der så anbefales det å ta turen ned fra toppen eller å besøke Gyarhavn ved en annen anledning. Grillhus, brygger, griller og toalett er åpne for alle. Vi går videre over fjellet mot Æsan, og enda flere tjern passeres før vi kommer ned i hyttefeltet. Jeg hadde ikke hatt noe i mot å hatt hytte i dette flotte området! Ned ved stranda står et gammelt bord med to stoler, Kjell Arild ser et motiv i møblene som ble foreviget med kameraet før vi gikk videre.

Nordra Sundet Friluftsområde - Navarsanden

En ny liten skogsetappe venter før vi er nede ved Navarsanden, den lille og den store, som er to små bortgjemte og idylliske strender. Her treffer vi to fiskere som har fått både flyndre og ørret på kroken, men selv om Kjell Arild kunne snakket både langt og lenge, så må turen gå videre. Solen skinner fra nærmest skyfri himmel, og med kald vind fra nord er Norda Sundet det perfekte turvalget, her merker vi nemlig ikke så mye av nordavinden.

Nordra Sundet Friluftsområde - Skadbergvågen

Skadbergvågen er siste «begivenhet» på dagens tur. Her stopper vi opp og ser på en sjøorre (and) som dykker ned på bunnen for å lete etter mat, mens vi slår av en liten drøs med noen andre turgåere. På Østsiden av Skadbergvågen har det kommet opp en ny gapahuk, dette er også et flott turmål, spesielt om en har med barn. Vi går videre og ut til grusveien, som følges tilbake til parkeringsplassen ved Maurholen. Nordra Sundet leverte nok en gang!