Ogge – Et padleparadis på Sørlandet

Ogge - Et padleparadis på Sørlandet

Ogge er en perle av et vann som er å finne i Agder på «Det glade Sørland». Det sies at innsjøen har en øy for hver dag i året, og hele 70 km kystlinje, så her kan en bruke flere dager på å utforske hele området! Ogge egner seg godt for padling i kajakk og kano, gjerne kombinert med overnatting i telt, hengekøye eller under åpen himmel – her er mulighetene mange!

NYHETSBREV

Hold deg oppdatert og meld deg på vårt nyhetsbrev.

Vi kommuniserer gode turtips, fellesturer, gode tilbud og annet nyttig informasjon.

Fyll ut påmeldingsskjema og bli med du også! Husk og bekreft epostadressen din (se egen tilsendt epost)!

* Ved påmelding samtykker du til å motta nyhetsbrev fra oss.

* indicates required

våtsko
Fottøy

Vanskelighetsgrad

Å sette vanskelighetsgrad på en padletur er nesten umulig, da det er mange faktorer som spiller inn. Vi padlet totalt 29 km fordelt på tre etapper, men hele 26 km ble unnagjort på dag 2. Med en hel dag til rådighet i en god kajakk og med fint vær vil jeg personlig si at det var en middels padletur (selv om lengden tilsvarer en krevende tur), med enkelte krevende parti innimellom når vindforholdene ikke var fullt så gode. Med litt mer vind, litt mindre erfaring, en annen vindretning eller en mer ustabil kajakk, går turen raskt fra å være enkel til krevende. Tempoet i en kajakk kan heller ikke sammenlignes med tempoet i en kano, og utforsking av vannet ville tatt mye lengre tid i en kano. Skal en padle i kano er en også mer avhengig av gode vindforhold. På Ogge kan du tilpasse turen etter egne evner, da det er mange muligheter for å raste og campe langs hele vannet – med andre ord kan du velge selv om du ønsker en lett, middels eller krevende tur. Bruk padlekartet som er utgitt av Birkenes idrettslag til å planlegge din tur.

Turstart & parkering

Parkering på opparbeidet parkeringsplass Dikesholmane, Birkenes.

Fra E18 Kristiansand, følg Fv1 Torridalsveien og Fv405 mot Vennesla. Kjør forbi Vennesla sentrum og videre på Fv405 til Samkom. Like før bilveien krysser Rogåna, sving til høyre og inn på Fv70 og videre på Fv261 mot Birkeland. I neste veikryss ta til venstre og inn på Fv252 mot Oggevatn. Veien følges i 6 km, opparbeidet parkeringsplass på venstre side av veien. Her er tilrettelagt med brygge til utsetting av kano/kajakk.

Takk til våre samarbeidspartnere

Dovre Sertifisering AS
Gå til nettside

JTR GRUPPEN

Turbeskrivelse

For padling på Ogge anbefales bruk av «Padle- og turkart Ogge» utgitt av Birkenes idrettslag. Kartet har blant annet en oversikt over parkeringsplasser, egnede steder for utsetting av kano/kajakk, toalett, rasteplasser og teltplasser. Kartet er i målestokk 1:20 000, noe som gir en bedre oversikt over øyer og holmer en et vanlig turkart. Det er flere muligheter for parkering og utsetting av kano/kajakk, og ved hjelp av padlekartet kan du planlegge din egen tur. Vårt utgangspunkt var fra Dikesholmane, og vi valgte å padle vannet fra sør til nord (og tilbake) fordelt på tre etapper.

OGGE – PADLEKART (ANBEFALES!)

Vi har padlet på vannet Ogge og kan bekrefte at dette kartet er et must!
Kartet gir informasjon om populære steder for kanoutsetting, gapahuker og egnede telt-/overnattingssteder. Hvilke holmer som inneholder toalett og mye mer!

Målestokk 1:20 000. Ekvidistanse 10 meter. Trykket på et tynt materiale (Tyvek) som tåler vann og er vanskelig å rive i stykker.

Følg gjerne vårt GPS-spor om ønskelig, og beskrivelse av vår rute:

1. Dag 1 – Dikesholmane til rasteplass ved Omestadbukta
    Etter en lang kjøretur startet vi rolig, og padleetappen fra Dikesholmane til Ormestadbukta er ikke på mer en 2,4 km. Vi padlet gjennom Dikesholmane og holdt nordvestlig retning forbi Ersneset og Kyreneset. Ved Kyreneset padlet vi gjennom et sund langs land, det var svært værhardt i dette sundet når vi padlet her, og med mindre det er vindstilt vil vi anbefale å heller padle til høyre for holmen. Videre padlet vi under jernbanebroa, og i nordlig ende av Omestadbukta er det tilrettelagt rasteplass med toalett, gapahuk og god plass til å slå opp telt.

Ogge - Rasteplass ved Omestadbuta

2. Dag 2 – Omestadbukta – Sandbakkane – Vassbotnøya
    Fra Omestadbukta padlet vi under jernbanebroa og ut igjen på Storefjord. Vi padlet på vestsiden av Jorøya og gjennom Fjermeroskilen før vi dreiet nordøst gjennom Grøttesundet og Grøttesundfjorden. Videre mellom Lognøya, Lille Lognøya og Saueneset. Langs østsiden av Neset padlet vi under ei bro «Der nede» før vi padlet gjennom Sundet under jernbanebroa og videre ut i Skrerosfjorden. Vi padlet på vestsiden av Gåsholmen og Dagfinnsholmen før vi padlet inn  Lølandskil/Langekil hvor vi tok oss en velfortjent mat- og kaffepause på en holme.

På tilbakeveien padlet vi på Østsiden av Dagfinnsholmen og Gåsholmen, via Sundet og langs Neset hvor vi nå dreide i vestlig retning og inn i Lognesfjorden. Her var det ganske værhardt så vi valgte å legge oss helt inn mot Lille Lognøya før vi krysset over mot Monsund hvor vi padlet under ei jernbanebro. Vi padlet inn Fjermeroskilen for å sjekke livet ved Ogge Gjesteheim, men på daværende tidspunkt var det lite liv her. Videre padlet vi ut i Bukksundfjorden, gjennom Oarssundet, Bukksundet og Fjermeroskilen, og videre ut i Storefjord hvor vi sjekket ut en teltplass ved Kyreneset, for så å padle på østsiden av Ærsneset og videre forbi Digeholmane og Odderdalsøya før vi endte opp på Vassbotnøya. Totalt padlet vi 26 km denne dagen.

På dag to hadde vi ikke lagt en eksakt plan for hvor langt vi skulle padle, og hvor vi skulle campe. Men ettersom vi hadde hele dagen på oss, og padlinga gikk veldig greit, konkluderte vi underveis med å padle like ned til teltplassen ved Kyreneset – men, her fant ikke vi en veldig egnet plass, det var mye myr, mygg og egentlig ganske ukoselig. Derfor padlet vi videre i håp om at vi kunne finne en god plass på Odderdalsøya eller Vassbotnøya. Odderdalsøya egnet seg ikke for camping i det hele, og Vassbotnøya var heller ikke optimalt, men nå hadde vi padlet til endes og ville ikke padle tilbake igjen. Hadde vi padlet på ny ville vi nok valgt den idylliske rasteplassen på Hestøya ved Grøttesundfjorden.

Ogge - Under jernbanebroa ved Sundet

3. Dag 3 – Fra Vassbotnøya til Dikesholmane
    En kort etappe på 500 – 1000 meter, alt etter om du bare padler direkte til parkeringsplassen, eller forlenger litt ved å padle rundt Odderdalsøya og Dikesholmane.

Oggenatt - Morgenstemning på Vassbotnøya

Turen er padlet sommeren 2020, dato 6. – 8. juli.
    Endringer i terreng, merking og skilting samt parkering kan være ulik fra da vi gikk turen. Hjelp oss å holde tursiden best mulig oppdatert og rapporter gjerne inn eventuelle endringer til oss.

Informasjon

• Vi ble advart mot myggen ved Ogge, som visstnok kan være ganske plagsom. Vi var heldige med at det var litt vind som gjorde at vi ikke merket så mye til myggen, men husk myggspray om du er plaget av mygg!
  • Det skal være gode fiskemuligheter i Ogge, med blant annet ørret (opp i 3-4 kg!), abbor og kanadisk bekkerøye. Oppslagstavler ved alle adkomstveier til Ogge forteller hvor det er mulig å kjøpe fiskekort.

Kart & GPS spor

OGGE – PADLEKART (ANBEFALES!)

Vi har padlet på vannet Ogge og kan bekrefte at dette kartet er et must!

Turreferat

Ogge - Fin teltplass ved Omestadbukta

Etter en lang kjøretur fra Jæren til Ogge var det godt å endelig være fremme ved parkeringsplassen, nå gjensto bare å få pakket all bagasje oppi kajakkene før kajakkene skulle «sjøsettes».  Ettersom vi allerede hadde brukt flere timer på kjøring så valgte vi en kort padleetappe den første dagen – til rasteplassen ved Omestadbukta, som vi hadde fått anbefalt av Helge Alvestad som har vært her flere ganger. Turen startet rolig og forsiktig, men ute i Storefjord merket vi fort at vi nå var ute på mer åpent vann, vi lå ikke lenger i le for vinden. Vi valgte å legge oss godt inntil land, noe vi angret på når vi ved Kyreneset padlet gjennom et sund. Vinden blåste så kraftig at undertegnede var redd at vinden skulle kantre hele kajakken! Jeg padlet for alle krefter, og det kjentes nok kanskje skumlere ut en det egentlig var. Det var hvert fall en god følelse når sundet var passert og vi kun hadde noen hundre meter igjen til rasteplassen. En flott rasteplass med sandstrand, toalett, teltplass, og gapahuk.

Ogge - Grøttesundet

Etter en god natt søvn lagde vi oss litt frokost og kokte kaffe før vi pakket sammen og gjorde oss klar for en hel dag til rådighet på Ogge. Det var litt vindfullt utpå Storfjorden, men med alle øyene på Ogge er det ikke så lange og mange strekninger på åpent vann. Vi padler forbi en koselig rasteplass på Småøyane før Fjermeroskilen tar oss ut til det idylliske Grøttesundet. I slike øyeblikk settes tempoet ned, og vi tar et rolig åretak om gangen mens vi nyter hvert sekund – vi er allerede trollbundet av Ogge! Nok en idyllisk rasteplass passeres ved Hestøya, kanskje det er her vi skal sove i natt? I dag blir veien til mens vi går… eller.. padler!

Ogge - Padleidyll

Vi må holde tunga beint i munnen når vi leser kartet. Her ligger øyer, holmer, skjær, sund, bukter, kiler og fjorder tett i tett. Hvor slutter den ene og starter den andre? Det er trygt med en GPS i tillegg til kartet, da får vi bekreftelse på om vi har lest kartet riktig (eller feil!). Vi er spent på Sundet, om det er smalt og værhardt, men det var en del bredere en vi hadde sett for oss. Ute på Skreosfjorden passeres den ene holmen etter den andre, før vi padler inn Lølandskil/Langekil hvor vi legger til ved en liten holme. Helt mutters alene sitter vi og spiser lunsj, drikker nykokt kaffe og nyter en sjokoladebit og to – de eneste lydene vi hører er fuglekvitter og litt vind i trærne.. men.. er det regnskyer vi ser? Vi får det plutselig travelt med å pakke sammen, og før vi får kommet oss ned i kajakkene begynner det å småregne. Men det var heldigvis bare en liten byge.

Ogge - Sørtoget passerer Sundet

På vei tilbake kommer vi på ny til Sundet, vinden merkes mye bedre når vi padler motsatt vei, og på returen kjennes Sundet dobbelt så langt som på vei bort. Sørtoget passerer oss og hilser ved å tute, og vi hilser fint tilbake. Vi nærmer oss Neset og skyene som kommer mot oss er faretruende mørke! Med ett hører vi buldring, og etter hvert ser vi også blinking… hjelp! Vi er ikke så høye i hatten når det kommer lyn og torden mens vi er midt utpå et vann! Det blåser kraftig i det vi runder Neset og vi møter på en ny regnbyge, vi vurderer å padle inn til Sandvika for å komme oss opp fra vannet, men bestemmer oss for å fortsette ned Lognesfjorden. Og heldigvis går både regnbygen og tordenværet raskt over! Det blåser godt over Lognesfjorden, så vil legger oss godt inn mot land. Det er tungt å padle i motvind, og tempoet reduseres betraktelig.

Ogge gjesteheim

Vi padler til Ogge gjesteheim, og drømmer om å kjøpe fastfood eller et glass med vin/øl. Men når vi kommer frem blir vi skuffet, her er ikke så mye som en is å få kjøpt, og det ser ut som om det er en stund siden dette stedet så sine beste dager. En flott beliggenhet med godt potensial, vi får håpe at det blir mer liv her etter hvert. Vi padler videre gjennom Perssundet og Bukksund og vi er tilbake ved Fjermeroskilen hvor vi tidligere padlet inn ved det idylliske Grøttesundet. Ute på Storefjord er målet teltplassen ved Kyreneset, fremme her ser vi oss litt rundt, men klarer ikke helt å finne en egnet teltplass? Mulig det var noe vi overså, men vi bestemte oss for å padle videre. Odderdalsøya egnet seg ikke for telting, så da padlet vi videre til Vassbotnøya. Heller ikke her var det helt optimalt, men vi ble enige om at det måtte bli godt nok da vi begge kjente på at 26 km padling var nok for dagen.

Ogge - Camp på Vassbotnøya

Vi ser oss litt rundt men konkluderer raskt med at vi ikke finner en optimal teltplass på denne gjengrodde øya, så da rydder vi litt rent og slår opp teltet på et lite område som er relativt flatt. Til middag står Real Turmat på menyen, etterfulgt av litt chips og sjokolade, samt en noe godt i glasset. Jeg tar meg et forfriskende bad, mens Kjell Arild velger å være friluftsmann og sparer vasken til han kommer hjem! Vi rigger oss til i soveposene på liggeunderlaget på svaberget, mens vi spiller et slag «Skip-bo». Men så begynner jeg å merke denne myggen som vi var blitt advart om, ikke så mange, men nok til at jeg ønsker å trekke inn i teltet, ettersom det er meg de spiser opp!

Ogge - Dikesholmane

Morgenstund har gull i munn! Vi våkner til en nydelig stille morgning, med sola som skinner på teltduken allerede før klokken er 7. Frokosten tar vi ute på svaberget, og vi er så heldige at vi får dele med noen ender som kommer på besøk. Morgenkaffen nytes før campen nok en gang ryddes, og kajakkene pakkes en siste gang. Nå gjenstår bare en liten sjarmøretappe til bilen, før vi skal ut på nye eventyr! Vi la om kjøreruta litt på vei hjem, slik at vi fikk med oss Tømmerrenna i Vennesla. Kombiner gjerne disse to turene om du må kjøre litt for å komme hit. Begge turene anbefales varmt.