Ramnstoknuten og Lavnesknuten - Rundtur fra Gilja

Ramnstosknuten er en topp mange av oss har beundret og fotografert fra den populære rasteplassen ved Røyrdalen tunnel langs Hunnedalsvegen. Det går bratt opp fra Høgsfjorden og Frafjorden, til denne majestetiske toppen som ligger 562 moh. Øst for Ramnstoknuten ligger Lauvnesknuten som gir en minst like majestetisk utsikt med sine 633 moh. Sett av 5 timer til turen på 14,9 km.

NYHETSBREV

Hold deg oppdatert og meld deg på vårt nyhetsbrev.

Vi kommuniserer gode turtips, fellesturer, gode tilbud og annet nyttig informasjon.

Fyll ut påmeldingsskjema og bli med du også! Husk og bekreft epostadressen din (se egen tilsendt epost)!

* Ved påmelding samtykker du til å motta nyhetsbrev fra oss.

* indicates required

fjellsko
Fottøy

Vanskelighetsgrad – Krevende

Basert på turens lengde og stigning er turen til Ramnstoknuten og Lauvnesknuten gradert til Krevende. Turen går i et åpent, oversiktlig og lettgått terreng. Stien er for det meste god, men på enkelte etapper er stien noe gjengrodd og stedvis våt og sørpete. Med sine 14,9 km  og 648 høydemetre er det en fordel å være litt trent eller turvandt. Terrenget er kupert med flere «flate» partier innimellom, men også en del gode høydedrag og nedstigninger. Turen er skiltet, blåmerket og nødlet. Det er verken gjerdeklyvere, grinder eller broer på denne turen.

Turstart & parkering

Ramnstoknuten og Lauvnesknuten - Parkering

Parkerings langs Fv281 i Gjesdal kommune.

Fra Cirkle K Ålgård, følge E39 i sørøstlig retning mot Kristiansand. Langs Edlandsvatnet, sving til venstre og inn på Fv450 mot Sirdal. Fv450 følges i 26,7 km, forbi Oltedal og Dirdal, før en kommer til Gilja. Følg skilting til venstre over broa mot Frafjord og Giljastølen. Like før tunnelen skal en ta av til høyre og følge Giljastølsveien Fv281 som går parallelt med Fv281 mot Frafjord. Veien følges oppover i 5 km, forbi Gilje camping og Rødekorshytta, før en kommer til flere opparbeidede parkeringsplasser. Vi parkerte på den minste parkeringsplassen på venstre side, ta hensyn til eventuell skilting om privat parkering eller parkeringsavgift (ingen avgift pr. 2019).

Takk til våre samarbeidspartnere

Dovre Sertifisering AS
Gå til nettside

JTR GRUPPEN

Turbeskrivelse

Turen til Ramnstoknuten og Lauvnesknuten er skiltet, blåmerket og nødlet. Det er ikke merket rundt Råssavatnet. Vær obs på at stien på nordsiden av Rossavatnet er tilrettelagt av og for hyttefolk, vis hensyn! Er det mye folk på hyttene og en blir til sjenanse for hyttefolket, kan en følge grusveien til enden av Råssavatnet og følge merket sti inn i terrenget derfra. Vi velger å dele turbeskrivelsen inn i flere etapper;

1. Fra parkeringsplassen følges veien «tilbake» ca. 50 meter, før en går inn på en stor og god grusvei i nordvestlig retning. Etter ca. 350 meter kommer en til en grus-lomme, hvor det går sti til høyre ved et lite tjern mot Skrubbadalen. Stien følges langs Råssavatnet (vis hensyn til hytter og hyttefolk!) og nesten helt til endes av vannet. Her kommer en inn på blåmerket sti som følges videre i nordvestlig retning.
  2. Stien følges til en kommer til et god skiltet stiskille, vi skal følge stien «rett frem» i retning Ramnstoknuten (her kan en snu rundturen og gå mot Lauvnesknuten først om en ønsker). Stien dreier etter hvert mer i nordlig retning nedover i skogkledd terreng. Her kan du se at gps-sporet viser en liten avstikker, dette er en skiltet avstikker til et bjørnehi. Så går det oppover i den skogkledde lia, og stien dreier rett vest ca. 150 meter før vi kommer til et stiskille.
  3. Fra stiskille tar vi egentlig en avstikker til toppen, så dette stiskille er senere utgangspunktet for turen videre. Men nå skal vi ta til venstre i stiskillet, og fortsetter nordvest i kupert terreng med god stigning mot toppen. Blåmerkingen går direkte opp til Ramnstoknuten, men det er flere flotte utkikkspunkt lags stien. Gps-sporet går innom varden på Varbergknuden som gir en vid utsikt utover Dirdal. Samme sti følges ned igjen og tilbake til stiskillet.
  4. Nede ved stiskille skal vi nå gå i nordøstlig retning. Det stiger mer eller mindre konstant fra 502 moh. og opp til Lauvnesknuten med sine 633 meter over havet. Like nedenfor fjellet Bratteberga står vi igjen ved et stiskille som vi skal tilbake til, Lauvnesfjellet er også en avstikker langs stien. Opp Bratteberga går vi først skrått oppover i nordvestlig retning, før stien dreier mer i østlig retning mot toppen. Det er på Bratteberga en finner varden på det høyeste punktet, men det er steinen utpå «tuppen» av fjellet som kalles Lauvnesfjellet, og det er her en får den vide utsikten utover Frafjorden og bygda Frafjord.
  5. Stien følges tilbake til stiskille nedenfor Bratteberga, og nå går en mer eller mindre rett sørover like til en kommer til det skiltede stiskille vi var ved på punkt 2. Her følges stien tilbake i sørvestlig retning, forbi Lauvnesvatnet og til enden av Råssavatnet. Ved Råssavatnet krysses en gjerdeklyver, og kort tid etter går vi ut i fra terrenget og inn på den store grusveien. Grusveien følges i nordvestlig retning like tilbake til parkeringsplassen.

Ramnstoknuten og Lauvnesknuten

Turen er gått sommeren 2019, dato 9. august.
Endringer i terreng, merking og skilting samt parkering kan være ulik fra da vi gikk turen. Hjelp oss å holde tursiden best mulig oppdatert og rapporter gjerne inn eventuelle endringer til oss.

Kart & GPS spor

Turreferat

Ramnstoknuten og Lauvnesknuten - Idyll langs Råssavatnet

Ramnstoknuten er virkelig et blikkfang fra veien når en kjører forbi Høgsfjord mot Dirdal, og endelig skulle vi besøke toppen, og enda til med en bonustopp på kjøpet! Vi startet lett på grusvei fra Giljastølen, men etter kort tid bytter vi ut den kjedelige grusen i det vi skjærer av og går inn på den flotte stien langs Råssavatnet. På denne siden av vannet er det virkelig fredelig og idyllisk, og vi drømmer oss bort når vi går forbi den ene hytten som er mer idyllisk en den andre. Det var lite biler på parkeringsplassene, så vi valgte å gå på «hyttesiden» denne gangen. En god og flott sti som er godt tilrettelagt av hyttefolket.

Ramnstoknuten og Lauvnesknuten - Flotte skilt som viser vei!

Nesten ved endes av Råssavatnet kommer vi inn på den blåmerkede stien og videre langs kanten av Lauvnesvatet. Nok et vann som setter sitt preg på omgivelsene. Videre er terrenget stedvis ganske fuktig, men ikke mindre idyllisk av den grunn. Vi kommer til et furutre i et stiskille hvor flotte hjemmelagde skilt viser veien videre. Vi følger den blå pila mot Ramnstoknuten og går i et åpent og oversiktlig terreng frem til vi setter kursen ned ei skogkledd li.

Ramnstoknuten og Lauivnesknuten - Varbergknuden

Det er varmt i den skogkledde lia, spesielt i det vi når «bunnen» og starter på stigningen oppover. Heldigvis krysser vi en liten bekk så vi får fylt opp vannflaskene, før vi fortsetter videre i det kuperte terrenget. Noen høydemeter opp, etterfølgt av litt nedstigning, før vi tar fatt på enda noen høydemeter opp! Men så er vi snart på topp! Men først en stopp på Varbergknuden, med vid utsikt utover Dirdal og Høgsfjorden.

Ramnstoknuten og Lauvnesknuten

Så står Ramnstoknuten for tur – et stor forseggjort varde markerer toppen av dette fjellet som vi har beskuet fra bilen gjentatte ganger. For en utsikt! Mot Høgsfjorden i nordvestlig retning, og mot Frafjorden som slynger seg østover i mellom de høye fjellene! Matpakken nytes til en førsteklasses utsikt, før vi tar skoene fatt videre – vi er langt i fra i mål enda! Så da bærer det nedover fra fjellet, og så litt oppover, før vi fortsetter ned igjen! Her er det bare å nyte den siste etappen ned, for det skal brått snu!

Ja for nå stiger det jevnt nesten konstant de neste 1,6 km med 132 meter stigning. Det er varmt, så det kjennes på pusten. Vi tar et skritt om gangen, og passer på å få i oss litt vann innimellom. Men jevnt og trutt så kommer vi nærmere, og når vi kommer oss opp og «ut» på Lauvnesknuten, så er det uten tvil verdt strevet! Utsikten er helt rå – over Frafjorden og bygda Frafjord som er omringet av fjell i alle kanter (bildet på toppen av artikkelen)! Så er det bare sjarmøretappen igjen. Vi følger stien sørover til vi kommer tilbake til treet med de flotte skiltene, hvor vi går i kjente fotspor tilbake til Råssavatnet. Ved Råssavatnet følger vi grusveien på motsatt side av vannet, og like tilbake til parkeringsplassen og bilen. En minneverdig tur som må oppleves!