Ørsdalsvatnet – Telttur med ruvende utsikt fra fjellene

Vi har vært på telttur ved det langstrakte og idylliske Ørsdalsvatnet, med panoramautsikt til flere av fjellgårdene i dalen. Turen starter fra Vassbotnen, forbi Fjellsenden og videre gjennom Glubeskaret, før en kommer til teltplassen nær Møberhelleren. Finere teltplass skal en lete lenge etter! Sett av 2 t på den totalt 4,9 km lange rundturen.

NYHETSBREV

Hold deg oppdatert og meld deg på vårt nyhetsbrev.

Vi kommuniserer gode turtips, fellesturer, gode tilbud og annet nyttig informasjon.

Fyll ut påmeldingsskjema og bli med du også! Husk og bekreft epostadressen din (se egen tilsendt epost)!

* Ved påmelding samtykker du til å motta nyhetsbrev fra oss.

* indicates required

Fjellsko
Fottøy

Vanskelighetsgrad – Middels

Basert på turens lengde og stigning er turen klassifisert som Middels i vanskelighetsgrad. Stien går i et til dels krevende terreng, men grunnet kort avstand og lite stigning fordelt på antall km velger vi å klassifisere turen i sin helhet til middels. En må allikevel være klar over at det er enkelte parti hvor det stiger godt på kort tid, det er flere urete og ulendte partier, og kun deler av turen er merket. Vær obs på at partiene med ur/stein kan være sleipe/glatte etter fuktige perioder.

Turstart & parkering

Ørsdalsvatnet - Parkering på opparbeidet parkeringsplass ved Vassbåvatnet, Tjørn.

Parkering på opparbeidet parkeringsplass ved Vassbåvatnet, Tjørn.

Fra Cirkel K – Vikeså (v/E39)
Kjør sørover på E39. Etter 4,8 km skal du svinge til venstre og inn på Fv121, fra E39 er det skiltet mot Birkemo. Kryss broa som går over Bjerkreimselva og inn på Fv110. Følg Fv110 og skilting mot Lauperak og Tjørn. Når du kommer til Tjørn har du Kjørrvatnet på venstre side, som henger sammen med Vassbåvatnet. Parkeringsplassen ligger på venstre side like ovenfor enden av Vassbåvatnet.

Takk til våre samarbeidspartnere

Dovre Sertifisering AS
Gå til nettside

JTR GRUPPEN

Turbeskrivelse

Vi velger å dele vår beskrivelse av turen inn i flere etapper.

1. Fra parkering til grusvei slutt / sti-start
    Ved parkeringsplassen står det oppført et infoskilt, men uten noe informasjon på… Gå ned tre-trappen og følg «kloppingen» videre ned og over bekken. Når en kommer opp til grusveien like ved hyttene, er det svært viktig at en holder til høyre og opp mot fjellet – ikke ned til venstre, og heller ikke bort til høyre, men rett opp mot hytta/hyttene.

2. Fra grusvei slutt / sti-start til Glubeskaret (merking slutt)
    Følg rødmerking bratt opp i fjellsiden. Navnet på fjellet en kaver seg opp heter for øvrig Fjellsenden. Videre i ulendt terreng på sti bort mot Glubeskaret, mellom Ørnaniben 482moh og Glupefjellet.

3. Glubeskaret (merking slutt) til teltplass i nærheten av Mørberhelleren
    Umerket terreng, men enkle dyretråkk å følge. Fra Glubeskaret, fortsett i nordlig retning ned mot myra. Ta deretter opp mot tjernet til høyre (øst). Ved tjernet fortsetter en opp i «lia» i retning nord og følger tråkk ut mot Ørsdalsvatnet.

4. Fra Teltplass tilbake til Vassbotnen (merking start)
    Følg beskrivelse ovenfor fra teltplass til tjern og ned på myra ved Glubeskaret. Fortsett over myra og ned skaret nord for Ørnaniben. I bunn av skaret kommer noen steingarder til syne. Gå av stien som ellers går ned mot Hytland og hold ut mot Vassbotnen – kun enkle tråkk å finne, men ellers enkelt terreng å finne frem i. Vi runder av på sørøst siden av topp 393moh, før vi gjør en u-sving i nærheten av Svartavatnet. I denne u-svingen går vi inn på den rødmerkede stien.

5. Fra Vassbotnen til parkering
    Følg rødmerking og sti ned mot Vassbåvatnet. Det er tydelig sti rundt vatnet på nord og østsiden. Vær forsiktig i ura. Ellers videre god kloppet sti opp mot grusveien og tilbake til parkeringsplassen via hyttefeltet.

Ørsdalsvatnet - Turbeskrivelse

Turen er gått høsten 2018, dato 6-7. oktober.
Endringer i terreng, merking og skilting samt parkering kan være ulik fra da vi gikk turen. Hjelp oss å holde tursiden best mulig oppdatert og rapporter gjerne inn eventuelle endringer til oss.

Kart & GPS spor

Informasjon

• Vi vil informere om at en som alltid, også her telter på eget ansvar! Hvor langt utpå «fjell-nibba» en ønsker å slå opp teltet må være opp til hver enkelt. Vi vil gjøre det klart at det i dette området har skjedd ras før! Når det er sakt, ønsker vi ikke å «skremme noen», og anbefaler dere som vil være på «trygg grunn» om å trekke litt lenger opp, og her vil en fremdeles ha samme utsiktspotensiale!
  • Fiske: I Vassbåvatnet/Kjørrvatnet etter avtale med grunneier.
  • Turmuligheter: Det er flere fjelltopper med varder i nærheten av løypa.

Turreferat

Ørsdalsvatnet - Det går bratt oppover etter start

Vi har nylig vært på fellestur langs fjellene over Ørsdalsvatnet, og har sett oss ut den perfekte teltplass. Vi parkerer ved Vassbåvatnet på Tjørn, og allerede fra parkeringsplassen er omgivelsene rundt oss nydelige! Bjerkreim er en av favorittområdene når det gjelder tur, og nå på høsten viser fjellene her seg virkelig fra sin beste side. Turen starter brått med kraftig stigning opp mot Fjellsenden, det er ikke lange bakken, men den kjennes godt med tunge sekker på!

Ørsdalsvatnet - Nydelig utsikt

Vi får en nydelig utsikt utover Vassbåvatnet og Kjørrvatnet, før vi må nedover en bratt skråning og på ny oppover noen høydemetre. Vi følger sti og merking, men terrenget er kupert. Videre går vi gjennom Glubeskaret og forbi Ørnaniben, og har nå beveget oss bort fra den rødmerkede stien. Herfra er det sti av variert kvalitet, kupert terreng og flere parti med ur. Siste biten flater det ut og stien er betydelig mye enklere å følge. Før vi vet ordet av det er vi plutselig fremme ved teltplassen.

Ørsdalsvatnet - Flott solnedgang i vest

Vi setter opp teltet og rigger til med underlag og soveposer, så fotograferes det litt mens det enda ser ryddig og pent ut. Vi har virkelig funnet den perfekte teltplass! Når alle sakene er lagt på plass, er det på tide å lage middag. I dag står hjortekjøtt på menyen, og hjorten er skutt her i området denne jaktsesongen. Mens maten tilberedes er sola på vei ned og lager en fantastisk forestilling på himmelen bak oss. Vi nyter maten i en førsteklasses restaurant, før de siste solstrålene forsvinner i horisonten.

Ørsdalsvatnet - Flotte høstfarger

Det blir litt kortspill og avslapping i de varme og gode soveposene før kvelden avsluttes. Noen (les; jeg) må ut av teltet midt på natta, og da er himmelen dekket av millioner av stjerner på en nærmest skyfri himmel. Magisk! Etter en god natts søvn spiser vi frokost og nyter morgenkaffen, før teltet rigges ned og alle tingene pakkes. På tilbakeveien går vi i retning Hytland, før vi tar av mot Vassbotnen og igjen er på rødmerket sti. Omgivelsene speiler seg i Vassbåvatnet, og vi får en helt nydelig avslutning på turen.

Annonse

2 kommentarer til «Ørsdalsvatnet – Telttur med ruvende utsikt fra fjellene»

1. Marly Svar

Det er i september -21 kommet på plass skikkelig rødmerking og skilting ved: Glubeskaret, opp mot Ørnaniben, samt en rundtur fra myren og oppover delvis mot teltplassen nevnt, som så møter stien igjen ved Glupefjellet.
    Mangler fremdeles merking fra Glubeskaret mot Vassbotnen, men greit å ta seg frem via dyretråkk til en møter nevnt merket sti som går langt vannet under Ørnaniben.

• Kjell Arild Nummedal InnleggsforfatterSvar

Hei Marly,
      Takk for tilbakemelding og for at du gjør tursiden vår bedre med å legge til ny informasjon! 🙂
      Kjempeflott område og det er veldig kjekt at Helge Husveg gjør dette for oss turgåere.