Høyt & Lavt Klatrepark – Nedstrand

Høyt & Lavt Klatrepark - Nedstrand

Høyt & Lavt Nedstrand ligger idyllisk til blant fjord og fjell i naturskjønne Tysvær kommune. Her kan du ta med barna, eller finne frem barnet i deg selv! Klatreparken består av 5 løyper i trærne, har til sammen 78 hindre i forskjellige vanskelighetsgrader, og hele 11 zip-liner. Sett gjerne av hele dagen i parken.

NYHETSBREV

Hold deg oppdatert og meld deg på vårt nyhetsbrev.

Vi kommuniserer gode turtips, fellesturer, gode tilbud og annet nyttig informasjon.

Fyll ut påmeldingsskjema og bli med du også! Husk og bekreft epostadressen din (se egen tilsendt epost)!

* Ved påmelding samtykker du til å motta nyhetsbrev fra oss.

* indicates required

joggesko
Fottøy

Vanskelighetsgrad

Høyt & Lavt klatrepark har forskjellige graderinger på løypene, der løypene er merket med forskjellige farger. Det er en løype med høydekrav 80 cm, den er gradert lett. Det er tre løyper med høydekrav 110 cm – Gradert litt vanskelig, utfordrende og krevende. Det er en løype med høydekrav 140 cm, den er gradert heftig. Begynn gjerne på en enkel løype og jobb deg oppover. Det er ikke nødvendig med klatreerfaring, opplæring vil bli gitt. På den mest krevende løypa bør en være både fysisk og psykisk sterk.

Turstart & parkering

Parkering ved Tveit Videregående skole i Nedstrand.

Fra Arsvågen Fergekai i Bokn kommune, kjør sørvest på E39 mot Haugesund og Bergen. Ved Aksdal ta første avkjøring i rundkjøringen ut på E134/E39 mot Bergen. Etter 1,2 km ta 1. avkjøring i rundkjøringen ut på Rv515 mot Nedstrand. Følg Rv515 ca. 33 km til du kommer til rundkjøringen ved Nedstrand Kirke/Joker, herfra er det skiltet helt inn til parken. Gratis parkering ved Tveit Videregående Skole.

Takk til våre samarbeidspartnere

Dovre Sertifisering AS
Gå til nettside

JTR GRUPPEN

Turbeskrivelse

Løypene er merket med farger etter vanskelighetsgrad, hver løpe har et navn som markerer starten på løypa. Fra løa der utstyret hentes og opplæring gis er det skiltet mot de forskjellige løypene. Der er også et stort skilt med oversikt over hele parken og de forskjellige løypene.

Hele klatreparken er i skogsterreng, da det er trærne som er utgangspunktet for alle hindrene. Fra flere av hindrene har du flott sikt mod både fjord og fjell. Det er store og gode grusveier som går mellom løypene.

Høyt & Lavt Nedstrand

Turen er gått sommeren 2017, dato 13. juli.
Endringer i terreng, merking og skilting samt parkering kan være ulik fra da vi gikk turen. Hjelp oss å holde tursiden best mulig oppdatert og rapporter gjerne inn eventuelle endringer til oss.

Kart & GPS spor

Informasjon

• I Høysesongen er det ikke uvanlig med full park, bestill gjerne på forhånd for å være sikret plass.
  • På sommerstid kan en overnatte på sommerpensjonatet som ligger rett ved siden av klatreparken. Overnatting gir gratis klatring dag to i parken. Kontakt Høyt & Lavt Nedstrand for priser og bestilling.
  • Det er mulig å legge til med båt i Nedstrand Fjordmarina, som har gåavstand til klatreparken. Ved klatring i parken trenger en ikke å betale for å legge til båten med mindre en skal overnatte. Kontakt Høyt & Lavt Nedstrand for med utfyllende informasjon.
  • Båtskyss er også mulig, kontakt Høyt & Lavt Nedstrand for mer informasjon.
  • Du kan bestille billetter, fylle ut egenerklæring samt finne annen info du trenger ved å trykke deg inn på klatreparken sine hjemmesider.

Turreferat

Høyt & Lavt Klatrepark - Nedstrand

Vi hadde tatt kontakt med Høyt & Lavt klatrepark på forhånd, og avtalt å klatre for å lage en artikkel om parken. Vi fikk en varm velkomst av daglig leder og driftsleder som fortalte oss om parken og området rundt. Vi fylte ut egenerklæring, før vi ble vist vei til løa hvor vi fikk på oss alt nødvendig utstyr (klatresele, slynge med to karabiner, taljetrinse og hjelm). Før vi gikk løs på løypene fikk vi nødvendig informasjon om sikkerhet i parken, samt at vi måtte gjennom en øvingsløype. Instruktørene var tydelige med røde jakker og oransje hjelmer, og samme hvor du var i løypene var det alltid en instruktør å se i nærheten.

Vi dristet oss til å gå inn i Kystskogen og rett på løypa Fjordcruise som var gradert krevende. Vi fikk ikke komt oss opp første stige før vi møtte flere som var på vei ned, tro hva som venter oss lengre fremme?! De to første hindrene gikk knirkefritt, så sto vi plutselig foran et hinder som fikk det til å banke litt ekstra… Her kunne en forstå at enkelte ville snu, og det å kaste seg uti det var ganske ubehagelig. Det er forskjellige faktorer (f.eks høyde og vekt, samt hvordan du beveger deg i hindrene) som gjør at en opplever hindrene på forskjellige måter. Kjell Arild opplevde det som vanskelig å komme seg over, men mener samtidig at andre hindre var verre. Mens jeg opplevde det som noe av det som var mest krevende i hele parken, til tross for at det ikke var på den tøffeste løypa.

Vi kom oss hele over begge to, og neste hinder var en lek i forhold. Så holdt vi plutselig på å dumme oss ut, men ble heldigvis stoppet av noen oppmerksomme hyggelige mennesker som sto nede i skogen og så på oss. Mellom noen av hindrene er det nemlig stiger med mulighet til å gå ned i fra løypa, og ved første stige trodde vi at løypa var slutt. Det viste seg at vi enda ikke var kommet hallveis i løypa, og at vi sto foran dagens første Zip-line! Hverken jeg eller Kjell Arild har prøvd Zip-line før, og det var litt skummelt å kaste seg uti for første gang. Men, det var ikke skummelt i det hele, og det var en fantastisk opplevelse å «flyve» fra tre-til-tre med en nydelig utsikt til fjord og fjell!

Høyt & Lavt Klatrepark - Nedstrand

Så var det bare å forsette med å ta for seg de siste hindrene en-etter-en, før vi avsluttet løypa med enda en zip-line. Nå var det på tide med en pust i bakken og litt påfyll av energi. Vi bestilte oss hver vår porsjon med lapskaus, og den kan vi virkelig anbefale videre! Litt i overkant mette var vi begge klar for å ta fatt på Hinderå, løypa som var gradert heftig. På vei til Hinderå gikk vi forbi to store lavvoer med flere benkebord på utsiden. Bak lavvoene finner du Sagskogen hvor en finner løypene som er gradert litt vanskelig og utfordrende.

Vi kommer frem til Hinderå som starter med en 5-6 meter høy klatrevegg som går rett opp. Erfaring fra klatrevegg har vi begge, så dette var for oss en enkel sak. Videre opplever vi hindrene som mer luftige, mer utfordrende og mer bevegelige en i løypa Fjordcruise. Vi kommer frem til et hinder hvor vi skal klatre fra nett til nett, noe som vi opplevde som mye tyngre en vi hadde trodd. Armer og ben ristes godt før vi klatrer opp en høy stige som tar oss opp til parkens høyeste punkt hvor vi står foran Norges eneste Zip-line på 304 meter med fjorutsikt. Så høyt oppe sjekkes trinsa og slyngene både en gang og to ekstra før vi kaster oss ut i det.

Etter nok en flott tur i Zip-line, fortsetter vi på Hinderå, og må vel innrømme at noen hinder så nærmest umulige ut før vi gikk løs på dem. Vi bruker mye krefter både i hodet, armer og bein, og kjenner det er greit at vi nærmer oss ferdige. Når vi står foran siste hinder freaker jeg nesten ut, og er ikke i tvil om at Kjell Arild får ta støyten først denne gang! Vi skal nemlig slenge oss i et langt tau mot et klatrenett, og jeg er dessverre så nervøs at jeg glemmer å ta bilde. Kjell Arild kaster seg ut i det uten å nøle… jeg derimot.. jeg står og vurderer sterkt å trekke meg, men jeg kan vel ikke trekke meg på siste hinder?! Etter mye om og men kaster jeg meg uti det, og hyler høyt og lenge for å være sikker på at hele parken hører meg!

Høyt & Lavt Klatrepark - Nedstrand

Omsider kommer jeg meg bort til klatrenettet, og er superfornøyd med å ha utfordret meg selv såpass! En smule pinlig berørt kommer jeg meg ned fra siste hinder, og sitter enda her og skjems med tanken på det som mest sannsynlig er var tidenes hyl i parken! Løypa avslutter ved Veslefrikk som er løypa for de aller minste, her koser de små seg med å ta for seg hinder etter hinder, og det er selvfølgelig en Zip-line for de aller minste også. Vi kan varmt anbefale Høyt & Lavt Nedstrand for folk i alle aldre, her finner du garantert en løype som passer til deg!

Tusen takk for til Høyt & Lavt for en god mottakelse og for en kjekk dag i parken 🙂